Răspunsul pare să fie ceasurile elvețiene – și cu cât mai multe, cu atât mai bine.
În primele șapte luni ale acestui an, exporturile de ceasuri Swiss Made în India au crescut cu 20 % față de aceeași perioadă din 2023 și cu peste 41 % față de 2022, potrivit Federation of the Swiss Watch Industry.
Cererea tot mai mare din partea persoanelor foarte bogate va face ca India să devină în curând una dintre principalele piețe de export ale industriei internaționale de ceasuri, scrie The Spectator. În aprilie, Fondul Monetar Internațional a estimat că produsul intern brut al Indiei „va rămâne puternic, la 6,8 % în 2024 și la 6,5 % în 2025”.
Rolex, Richard Mille, Patek Philippe, Audemars Piguet
Conform Forbes, în prezent există aproximativ 186 de miliardari indieni. Țara are, de asemenea, legiuni de milionari în dolari – peste 800 000 după unele estimări – ale căror rânduri se extind de la an la an.
Avuții se răsfață cu numeroase vacanțe în străinătate, își cumpără proprietăți, opere de artă și mașini premium. Dar ceasurile scumpe sunt următoarea frontieră: mărci precum Rolex și Patek Philippe oferă statutul social necesar cerut de o clasă de oameni care au aproape orice altceva.
Un nou acord între India și Asociația Europeană a Liberului Schimb – din care Elveția face parte – a contribuit la creșterea acestei piețe de nișă.
Pasiunea pentru ceasurile high-end a fost foarte vizibilă la nunta deceniului în India, la începutul acestei veri. Anant Ambani, fiul cel mic al celui mai bogat indian, Mukesh Ambani, s-a căsătorit cu Radhika Merchant, prietena sa de lungă durată, în cadrul unei ceremonii spectaculoase, la care au participat celebrități internaționale.
Mai multe ceasuri extrem de scumpe au împodobit încheietura mirelui: Richard Mille RM 52-05 Manual Winding Tourbillon „Pharrell Williams Sapphire”, din care există doar opt exemplare în lume. Mukesh a purtat, de asemenea, modele Patek Philippe și Audemars Piguet. Se zvonește că are o mulțime de Rolex-uri în colecția sa personală. Și a împărțit ceasuri de lux ca daruri speciale unor invitați aleși.
Într-adevăr, fiecare bogătaș indian prezent la nuntă părea să fie o reclamă ambulantă pentru ceasul de lux al momentului. Starul de la Bollywood Salman Khan a afișat un Patek Philippe. Actorul Ranveen Singh a ales un Rolex Cosmograph Daytona „Rainbow” din aur Everose de 18 carate.
Dar marea majoritate a celor 1,4 miliarde de locuitori ai Indiei nu sunt deloc bogați. Multe milioane trăiesc în sărăcie. Cei care au locuri de muncă medii câștigă mai puțin de 1 000 de dolari pe lună.
Cu toate acestea, o minoritate semnificativă a populației își poate permite ceasuri scumpe sau aspiră la asta. Aproximativ șase din zece cumpărători indieni achiziționează produse de lux în fiecare an, fie că este vorba de bijuterii, ceasuri sau articole vestimentare.
Piața ceasurilor de lux, dominată de câteva mărci ilustre, se bazează foarte mult pe exclusivitate și pe prestigiul social pe care îl aduce. Cei foarte bogați din India, învingători într-o țară cu diviziuni sociale și caste rigide, tânjesc și apreciază lucrurile care îi ajută să iasă în evidență față de masele înghesuite și sărace din jur.