AcasăEconomieCăruța fără boi: declinul mașinilor electrice îngroapă fabricile de baterii?

Căruța fără boi: declinul mașinilor electrice îngroapă fabricile de baterii?

Unul după altul, două proiecte majore de fabrici de baterii din Europa au eșuat

Unul după altul, două proiecte majore de fabrici de baterii din Europa au eșuat. Motivul este o scădere generală a cererii de mașini electrice.

În condițiile în care costul energiei, în special al gazului, este mult mai ridicat în Europa decât în SUA, proiectele de “gigafactory” nu aveau nicio șansă de reușită dacă nu erau viabile din punct de vedere economic, notează Automobile Magazine. Și anul acesta arată un regres.

Comenzile și livrările de mașini electrice încetinesc, punând sub semnul întrebării viiitorul a  două proiecte de fabrici. Una dintre acestea urma să fie amplasată foarte aproape de Franța, la granița cu Germania.

Și șefii acestor proiecte majore își pun întrebări. Începând cu ACC, societatea mixtă dintre Stellantis și TotalEnergies, care își suspendă construcția uzinelor sale din Kaiserslautern și de la Fiat, în Italia.

„Înainte de a investi, și vorbim de miliarde, trebuie să răspundem la întrebarea  ce tip de tehnologie de celule de baterie are nevoie piața”, comentează secretarul general al ACC. În mod clar, sectorul bateriilor evoluează rapid, în special în China.

Poate prea repede pentru europeni, care sunt încă prea ancorați în strategia NMC (nichel-mangan-cobalt), în timp ce chimia mai puțin costisitoare LFP (litiu-fosfat de fier) începe să preia controlul pentru modelele cele mai accesibile.

Până și chinezii se retrag

În timp ce ACC stă în așteptare, compania chineză Svolt aruncă prosopul. De cealaltă parte a frontierei franco-germane, la Überherrn, ar urma să fie lansat un proiect de 2 miliarde de euro pentru fabricarea acestor componente esențiale pentru vehiculele electrice.

În 2020, gigantul asiatic a anunțat că dorește să înființeze prima sa fabrică în Europa, în  landul german Saarland. Trei ani mai târziu, ambițiile Svolt au crescut: de data aceasta, a precizat că intenționează să înființeze 5 uzine europene. Euforia pare însă să fi trecut, deoarece prima uzină ar putea fi deja în pericol. Se spune că Svolt ar fi pierdut un contract important cu un client care nu a fost dezvăluit, iar „volatilitatea” excesivă a pieței vehiculelor electrice obligă compania chineză să își revizuiască planurile.

Bateria reprezintă o treime din costul producției unei mașini electrice, iar în contextul declinului vânzărilor EV producătorii se confruntă cu marje de profit extrem de mici.

Electrificarea automobilelor este un proces scump, necesitând rezerve tot mai mari de litiu, nichel, mangan,  cupru și cobalt. Rețeaua europeană de încărcare rapidă este deficitară, în timp ce mulți șoferi se îndreaptă către motoarele cu benzină și motorină.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
2.670 afisari

6 COMENTARII

  1. Dupa ce s-a investit frenetic timp de multe decenii, pentru perfectionarea motoarelor termice pe benzina, motorina, gaz, acum se arunca totul la gunoi ca vrea ursula si alti decerebrati sa mearga cu masini(dar nu si avioane, motociclete, masini de F1 etc) electrice.
    Masini electrice foarte scumpe, cu autonomie rizibila, care nu se pot incarca la fel de repede cum umpli un rezervor cu combustibil extras din petrol etc.
    Dementii acestui scenariu au uitat ca oamenii pot sa NU CUMPERE MASINILE ELECTRICE, PREFERIND IN CONTINUARE PE CELE CLASICE.
    SI AU MAI UITAT CA PE LUMEA ASTA SINT MARILE CONCERNE PETROLIERE, MULTINATIONALE, CARE NU VOR ACCEPTA VREODATA SA TRAGA OBLOANELE FIINDCA VREA DEMENTA DR URSULA SI SCLEROZATUL DE ROBINET .
    ASA CA, URSULA DRAGA, IA-TI O MASINA ELECTRICA PENTRU A NE DA EXEMPLU POZITIV !

  2. @Vlad Tepes ,”Dupa ce s-a investit frenetic timp de multe decenii, pentru perfectionarea motoarelor termice pe benzina,”

    -nu,nu:
    -„s-a investit” ABERANT,
    (acolo e bunastarea dvs.)

    azi cel mai mare processor are 4’000’000’000’000 de tranzistori!
    (1 tranzistor=1 lătzel,
    ai inteles?)

  3. Dobitoci si ageamii….
    In loc sa se puna accent pe „eficientizare” motoare (scadere cilindree si consum si implicit reducerea „emisiilor”) au venit cu „harneli” gen „clientii doresc masini electrice” fara sa aibe Tehnologie adecvata…. 9sau o au intr-adevar si inca nu vor s-o „puna pe tapet” ?!)
    si-acum surpriza : dac-ai facut „de capul tau” fara sa intrebi inainte, te trezesti ca dupa „spalatii pe creieras” care-au marsat, marea masa nu-si dorecte ce vrei tu sa-i bagi pe git….
    Mde, Standard : asa se intimpla si cu „diverse” alte lucruri in care ageamii si incompetenti, fara sa aiba legatura cu subiectul hotarasc pentru „cei multi”……

  4. Foarte bine. Așa merită când vor ceva brusc fără să țină cont de oamenii de rând și de cerințele pieței. Dementa aia de Ursula și șobolanii ei de birou.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger