AcasăEconomieCel mai mare șantier naval al României, sedus, abandonat și cu banii...

Cel mai mare șantier naval al României, sedus, abandonat și cu banii luați

Santierul naval Mangalia, în pericol de dispariție

România a mai încheiat un capitol al marilor investitori străini veniți să salveze economia națională. Cel mai mare șantier naval al țării a fost ”sedus” de olandezi, care, în 2018, după devalizarea investitorilor din Coreea de Sud, s-au angajat să transforme unitatea într-o companie profitabilă, reușind doar să o abandoneze plină de datorii. Statul a hotărât să rezilieze contractul de asociere, după ce Damen a cerut falimentul, returnarea unui împrumut dat de firma mamă din Olanda de 160 milioane de euro și încă 500 milioane de euro daune de la statul român.

Statul este un manager prost și doar investitorii străini pot salva companiile românești. Este ceea ce ni se tot repetă în ultimii 30 de ani, deși privatizările au fost, în marea lor majoritate, doar devalizări și distrugeri ale marilor întreprinderi românești. Singura ”privatizare” de succes a fost a Petromului, dar pe ăla l-am dat aproape gratis, așa că nu se pune, că doar am transferat drepturile de proprietate ale unei companii strategice de la statul român, la statul austriac. În noiembrie, Ministerul Economiei, acționarul majoritar la șantierul naval Damen Mangalia, a decis să rezilieze contractual de asociere cu olandezii. În schimbul transferului a 2% din acțiuni, care îl făcea acționar majoritar, Ministerul Economiei a acceptat, în 2018, să predea managementul operațional olandezilor de la Damen, într-un contract de asociere în care se stipula că va crește numărul de angajați și că va exista profit până în 2024, adică li s-a permis, oficial, să aibă pierderi timp de șase ani. Evident că detaliile contractului au rămas secrete, tocmai pentru ca nimeni să nu tragă la răspundere Ministerul Economiei pentru absența oricărei măsuri împotriva încălcărilor prevederilor contractuale. Sindicaliștii de la Damen au fost singurii care au semnalat, de-a lungul timpului, că olandezii au redus numărul de angajați, în loc să-l majoreze, că nu sunt contracte, că societatea merge pe pierderi și că istoria cu marii investitori din Coreea de Sud riscă să se repete.

Conflict de interese

În condițiile în care fostul ministru al Economiei, Florin Spătaru, era un fost angajat al Damen, deci în flagrant conflict de interese, este clar că nimeni nu a luat vreo măsură în ultimii 6 ani. Anul acesta, o inspecție fiscală la Damen făcută de ANAF a depistat nereguli grave la prețurile de transfer, cu sume de 55 milioane de euro nejustificate. În fapt, și cele 160 milioane de euro pe care le cer olandezii de la șantierul naval Mangalia ar fi bani împrumutați de la firma mamă. Pe lângă acești bani, Damen a acționat și statul român în judecată, căruia îi cere daune de 500 milioane de euro. Supărarea mare a olandezilor s-a iscat anul trecut, când Guvernul, obligat de Comisia Europeană, a elaborat legea guvernanței corporative, în care se stipula că un acționar minoritar nu poate deține managementul operațional. Chiar dacă de atunci și până la solicitarea aprobată de intrare în insolvență din vară, dar și în prezent, managementul operațional este tot la olandezi. Și, ca o coincidență, anul 2024, când s-a cerut insolvența și, mai nou, falimentul, este anul în care olandezii ar fi trebuit să intre pe profit, conform contractului de asociere.

Dezastru pe toată linia

Sindicaliștii de la șantierul Damen au semnalat că olandezii au înregistrat pierderi fiscal majore în fiecare an de la preluarea controlului operațional. ”Prin Ordonanța de Urgență nr. 73 din 17 iulie 2018 a fost încredințată către acționarul minoritar (Damen) conducerea executivă a societății și controlul managerial și operațional în condiții de eficiență economică cu asigurarea know-how, a portofoliului de clienți și a forței de muncă. Evident că pierderile financiare se regăsesc în contabilitatea societății, dar nu știm despre prețurile de transfer din interiorul grupului. Statul român nu cunoaște care sunt prețurile de transfer, nu cunoaște care este prețul navelor, pentru că toate acestea se negociază și se semnează în Olanda. În 2020 au avut o cifră de afaceri de circa 86 milioane lei și o pierdere de 108 milioane de lei. Deci pierderea a fost mai mare decât cifra de afaceri”, afirma Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
18.945 afisari

20 COMENTARII

  1. Unde i-a gasit pe „olandejii” astia?
    Ca doar nu credeau romanii ca olandezii or sa faca un santier mai frumos ca al lor.
    Dimpotriva.

  2. Inca unul din „beneficiile” asa zisului capitalism impus de stapanii de afara dupa lovitura de stat din 89. Jaf, distrugere, sclavagism, coruptie, mafie, droguri. Si slava suacraina 😝😝😝

  3. Specialistii de prima mana au fost luati in Olanda, iar acolo se vorbeste acum romaneste.

    • Dar când au semnat asa zisul contract de ce nu s-au gândit ca istoria de la Santierul Galați, se va repeta și aici ??? Sau Domnul Spătarele și umplut buzunarele și a închis ochii???

  4. Toti strainii care au venit sa privatizeze ceea ce apartinea statului Roman au foat pusi fie pe distrugere (de exemplu ARO) pentru a nu se mai face concurenta unor companii din vest, fie pe capatuiala, adica sa puna gheara pe firme platind sume infime (exemple Petrom, Mintia). Petrom nu a fost o privatizare de succes, ci a fost privatizarea prin care Romania a pierdut cel mai mult.

    • CINE CREDE CA INVESTITORII STRAINI AU VENIT SA SALVEZE ECONOMIA ROMANEASCA DE LA COMUNISM ,ORI ESTE PROST ORI ESTE NEBUN . JEFUITORII INTERNATIONALI PLATITI DE CORPORATIILE INTERNATIONALE AU FALIMENTANTAT TOT CE AU LUAT CA SA NU AIBE CONCURENTA PE PIATA EXTERNA .

  5. Statul roman un bun platnic la escrocherii trebuie sa returneze Olandei vreo 650 milioane euro după ce nu a făcut nimic (adică aceiași suma cu care austrieci au pus mâna pe PETROM. Ce sau mai îndesat politicieni sa decidă ei cine sa facă corvete aici și sași numească oameni la conducerea Șantierului ca de o parte din salariile acestora babane mergeau la partid pe neve pina sa ales hales bules prafu sa ales

    • Corect, atît au dat austriecii statului român, dar lui Adrian Năstase cite miliarde???

  6. Cei care au făcut contactele păguboasă să plătească !, Unde sunt procurorii. ?

  7. Nu ziceați „să vină vestul și americanii ” ? Au venit. Ceaușescu se zbate în mormânt.

  8. Cei vinovați sa plătească pentru toată industria distrusa(vezi Petre Roman, ,industria românească,,un morman de fiare vechi, ,)

  9. Nu e vina strainilor ca romanii sunt incompetenti tehnic / tehnologic si compenseaza aceasta ineptie innascuta prin hotie.

  10. Numai prostii și dezinformari in articol. La Galați cum de merge treaba bine? Oare pentru că acolo singurul acționar este Damen? Despre numărul de angajați Damen Galați detașați frecvent la Mangalia pe motiv că acolo nu era suficientă forță de muncă nu spune nimeni nimic. Oare să fie faptul că acolo unde este statul român acționar nimic nu merge? Încetați un prostia asta cu firmele străine care vin doar să distrugă. Ele vin doar pentru a face profit și nu au nici un interes să cumpere pentru a demola. Profitul ar fi prea mic. Muncă patriotică se făcea doar pe timpurile regretate de comuniști.

  11. Statul nu este un manager prost asa in sine , e vorba de niste oameni corupti care primesc mita ori sa se faca ca nu vede , ma refer la institutiile de forta , ori sa conduca prost intentionat pentru interese straine . E VORBA DE CORUPTIE NU DE PROSTIE . SE FOLOSESTE MEREU TERMENUL DE PROSTIE PENTRU CA NU ESTE IN CODUL PENAL , DAR SABOTAJUL SI SUBMINAREA EC ESTE .

  12. Pai de ce nu il ridica statul roman la un nivel bun? De ce nu aduce statul roman comenzi? De ce nu angajeaza statul roman 8 mii de oameni, cum facea DMHI in 2005? Daca firmele straine ne fac rau, de ce nu ne face bine statul roman?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger