Rusia a extins capacitatea flotei sale fantomă de petroliere cu aproape 70% de la an la an – în pofida unei represiuni recente asupra asigurătorilor și companiilor de transport maritim – care a permis Moscovei să eludeze sancțiunile occidentale.
Volumul de petrol rusesc transportat de tankere neasigurate a crescut de la 2,4 milioane de barili pe zi în iunie 2023 la 4,1 milioane în iunie 2024, potrivit unui raport publicat de Kiev School of Economics (KSE).
Această tendință vine în contextul în care SUA, Canada, Japonia și aliații europeni vizează din ce în ce mai mult asigurătorii și armatorii mondiali în încercarea de a reduce capacitatea Rusiei de a genera venituri pentru războiul său din Ucraina, relatează Financial Times. Occidentul a adăugat pe lista sancțiunilor companii și nave individuale asociate cu flota fantomă rusă.
„Sancțiunile asupra petrolierelor au fost destul de eficiente, dar campania de desemnare a fost prea limitată pentru a ține efectiv în frâu flota fantomă a Rusiei”, a declarat Benjamin Hilgenstock, unul dintre autorii raportului KSE.
El a adăugat că sancțiunile ar trebui să fie utilizate „în mod sistematic” pentru a impune o asigurare adecvată împotriva scurgerilor de petrol și, astfel, „pentru a aborda amenințarea gravă și urgentă la adresa mediului care provine de la flota fantomă”.
Multe dintre aceste nave navighează în mod regulat în apele europene aglomerate, inclusiv în strâmtorile daneze și în strâmtoarea Gibraltar, crescând riscul de dezastre ecologice pentru UE și țările învecinate.
“Shadow-free”
KSE propune instituirea unor zone “shadow-free” în apele europene pentru a atenua aceste riscuri. „Veriga slabă din cadrul de reglementare, împreună cu rolul dramatic extins al petrolierelor fantomă în comerțul cu petrol rusesc, înseamnă că un dezastru major de mediu este doar o chestiune de timp”.
În iunie, 70% din petrolul rusesc transportat pe mare a fost transportat de flota fantomă, pentru a cărei asamblare se estimează că Rusia a cheltuit 10 miliarde de dolari, potrivit KSE. A inclus 89% din transporturile totale de țiței, majoritatea tranzacționate peste plafonul de preț de 60 de dolari pe baril de la mijlocul anului 2023, și 38% din exporturile de produse petroliere.
Combinația dintre vechimea petrolierelor – în medie de 18 ani – și lipsa unei asigurări adecvate face ca aceste nave să fie extrem de periculoase.
Riscurile sunt sporite și de utilizarea de către flotă a unor structuri de proprietate aflate pe ”lista gri” a sancțiunilor, care includ firme britanice de contabilitate, societăți cu sediul în Dubai și intermediari ascunși prin straturi de entități corporative.