Pentru un simbol al haosului care a cuprins comerțul global de când administrația Trump a intrat la Casa Albă, nu trebuie să căutați mai departe decât o grămadă de 16 000 de tone de țevi de oțel.
Lucrătorii din Germania ar trebui să se pregătească să încarce primul lot pe o navă container destinată unui proiect energetic din Louisiana, transmite Bloomberg. În schimb, încărcătura este blocată într-un depozit, după ce Washingtonul a propus impunerea unor taxe de milioane de dolari navelor chineze care acostează în SUA.
Discuțiile cu privire la condițiile de expediere au fost suspendate până la clarificarea situației, a declarat Jose Severin, director de dezvoltare la Mercury Group, furnizorul de logistică pentru această afacere.
Pentru ruta respectivă peste Atlantic, 80% din navele armatorului au fost construite în China, ceea ce înseamnă că un transport ar fi supus unei suprataxe cuprinse între 1 și 3 milioane de dolari. În funcție de modul în care se aplică măsura, ar putea reprezenta dublul sau triplul costului actual de expediere din Germania.
Propunerea Biroului Reprezentantului SUA pentru Comerț(USTR) este menită să limiteze dominația Chinei în domeniul construcțiilor navale, logisticii și industriei maritime.
China produce în prezent mai mult de jumătate din navele de marfă din lume în funcție de tonaj, față de doar 5% în 1999. Anul trecut, șantierele SUA au construit doar 0,01%, iar USTR are în vedere revigorarea industriei americane de construcții navale comerciale, aflată de mult timp în stare latentă.
Poziția dominantă a Chinei îi conferă „putere de piață asupra ofertei globale, prețurilor și accesului”, a anunțat USTR la 21 februarie, când a prezentat propunerea.
În replică, China State Shipbuilding Corp, care are cel mai mare portofoliu de comenzi dintre toate grupurile de construcții navale din lume, descrie o încălcare a normelor Organizației Mondiale a Comerțului. Subiectul va fi în centrul unei audieri a USTR la Washington, care începe luni.
Taxele ar putea genera, teoretic, între 40 și 52 de miliarde de dolari pentru vistieria SUA, potrivit Clarksons Research Services, o unitate a celui mai mare broker naval din lume.
„Ceea ce a propus USTR – o taxă retroactivă de mai multe milioane de dolari pentru fiecare escală în port – nu va funcționa”, susține Joe Kramek, director executiv al World Shipping Council. ”Nu va face decât să penalizeze consumatorii americani, întreprinderile și, în special, agricultorii, crescând prețurile și amenințând locurile de muncă.”
John McCown, un veteran al industriei de transport maritim, a spus-o mai tranșant: ”este ca o apocalipsă pentru comerț”.
Make Shipping Great Again
Ancheta USTR a început anul trecut, sub administrația Biden, în urma unei cereri din partea a cinci sindicate importante. Raportul rezultat, prezentat cu doar câteva zile înainte ca Trump să fie învestit în funcție în ianuarie, a stabilit că China a vizat sectorul maritim mondial pentru a-l domina.
Impunerea de taxe și de cerințe suplimentare la export sunt concepute „pentru a crea o pârghie în vederea obținerii eliminării poziției dominante a Chinei în aceste sectoare”.
Unele nave ar putea atrage taxe de până la 3,5 milioane de dolari pe escală în port dacă sunt construite în China de un operator chinez.
Proiectul de document – „Make Shipbuilding Great Again” – sugerează că SUA vor face presiuni asupra altor țări pentru a se alinia împotriva dominației maritime a Chinei, în caz contrar riscând represalii.