Marii jucători de pe piaţa asigurărilor din regiune, PZU, Generali, Vienna Insurance Group (VIG) şi Allianz, sunt interesate să strângă şi să analizeze datele cu privire la pacienţii din ţări precum Ungaria, Polonia şi România (care aleg servicii private de sănătate) pentru a putea să îşi îmbunătăţească analizele de risc şi procedurile de stabilire a preţurilor. O adevărată goană după profit.
„Asistăm la o explozie a datelor privind starea de sănătate care seamănă cu boom-ul privind datele financiare din urmă cu 10-15 ani când sectorul bancar s-a schimbat foarte mult. A folosi termenul de ‘gold rush’ este absolut corect”, explică Maciej Malenda, director la Infermedica, care lucrează cu PZU şi Allianz. Aceste date sunt chiar o mină de aur asiguratori şi companiile din tehnologie din întreaga lume. Mărturie sunt planurile Google de a cumpăra producătorul de brăţări de fitness Fitbit pentru 2,1 miliarde dolari, o tranzacţie care va pune la dispoziţia gigantului american informaţii colectate de milioanele de dispozitive, printre altele, numărul de paşi făcuţi zilnic de utilizator, caloriile arse, ritmul cardiac. Divizia din Ungaria a Generali a încheiat un acord de asigurări de sănătate cu un mare angajator, acord care la final ar putea să fie unul care generează pierderi ( pe piaţa est europeană astfel de date nu sunt suficient de centralizate, spre comparaţie cu asigurările auto, de exemplu), dar compania de asigurări a fost dispusă să îşi asume acest risc pentru a putea colecta date privind starea de sănătate. O altă provocare cu care se confruntă piaţa regională este asigurarea protecţiei şi securităţii datelor. Companiile care lucrează cu date personale sunt obligate să protejeze confidenţialitatea datelor şi să introducă măsuri de securitate adecvate pentru respectarea normelor stricte ale UE privind protecţia datelor.