„Jaful RCA continuă: Scade numărul accidentelor rutiere, dar prețul RCA se dublează” – acuză transportatorii de la COTAR.
Reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) cer „intervenția urgentă” a noului Parlament pentru destituirea conducerii Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), susținând că nu se justifică dublarea tarifelor RCA.
„Atragem atenția Guvernului și Parlamentului asupra jafului național făcut de asigurători cu polițele de asigurare auto obligatorie RCA.
Sub ochii Autorității de Supraveghere Financiară, companiile de asigurări cresc în continuare prețul polițelor RCA, dublându-le față de anul anterior, deși valoarea polițelor este plafonată de Guvern, din 2023”, transmit oficialii COTAR, într-un comunicat făcut public vineri, 3 ianuarie.
Citiți și: Bătaia de joc a plafonării RCA. Asigurătorii au dublat tarifele
O nouă lovitură de la Comisia Europeană. Transportatorii români, spulberați de pe piața UE
„Acești indicatori ar fi trebuit să conducă la scăderea prețurilor RCA, nu la dublarea lor”
Aceștia ies cu date, argumentând că nu se justifică dublarea tarifelor RCA. Iată ce cifre fac publice reprezentanții COTAR:
„ Date care nu justifică scumpirile RCA:
1. Frecvența daunelor este în scădere:
An Număr Daune Frecvență Daune
2020 358.683 5,7%
2021 396.791 6,0%
2022 381.500 5,5%
2023 372.320 5,1%
2024 368.862 4,9%
Se poate observa că frecvența daunelor este la cel mai scăzut nivel din ultimii 5 ani. În 2024, numărul daunelor este comparabil cu anul 2020, când restricțiile pandemice au limitat circulația. În ciuda creșterii continue a numărului de autovehicule, frecvența daunelor a scăzut la 4,9% în 2024, față de 5,7% în 2020.
2. Severitatea daunelor – creștere moderată:
An Severitate Medie Daune (lei)
2020 10.126
2021 9.470
2022 10.251
2023 12.350
2024 12.427
Se poate observa că despăgubirea medie plătită de firmele de asigurări a crescut cu doar 1% în ultimele 12 luni dar poliță RCA a crescut cu până la 100%, deși asigurații au chiar și B8.
Se observă un dezechilibru nejustificat:
• Scădere frecvență daune: -2% (2023: 5,1% → 2024: 4,9%)
• Creștere severitate daune: +1%
Acești indicatori ar fi trebuit să conducă la scăderea prețurilor RCA, nu la dublarea lor”.
Totodată, în același comunicat, cei de la COTAR acuză că, „în loc să ajusteze tarifele RCA, în baza unor date obiective, firmele de asigurări, cu sprijinul ASF, au schimbat criteriile de calcul al prețurilor:
• Introducerea împărțirii geografice: București vs. restul țării.
• Șoferii din București plătesc tarife RCA cu 50% mai mari.
• În restul țării, prețurile au crescut fără justificare, chiar și cu 100% în unele cazuri”.
Un exemplu concret
Reprezentanții Confederației Transportatorilor dau și un exemplu concret – în speță că, dacă în decembrie 2023, un șofer din Mediaș plătea 673 lei pentru RCA, în decembrie 2024, aceeași poliță costă 1.240 lei, cu același istoric Bonus 8 și aceeași firmă de asigurare.
„Am mai demonstrat aceste anomalii, prin cazuri concrete, precum acest caz de la Mediaș: un autoturism care, în perioada analizată (2021-2025), a avut același proprietar, cu același domiciliu și același istoric de daune (clasă de bonus maximă – B8):
• 2021: RCA 12 luni – 358 lei
• 2022: RCA 12 luni – 727 lei
• 2023: RCA 12 luni – 630 lei
• 2024: RCA 12 luni – 673 lei
• 2025: RCA 12 luni – 1.240 lei”, susțin cei de la COTAR.
„Responsabilitatea este a ASF”
„Această creștere alarmantă de aproape 300% în cinci ani – cu o dublare doar în ultimul an – s-a produs fără o justificare economică validă, în absența unor daune sau schimbări în profilul asigurătului. Guvernul nu poate închide ochii la nesfârșit în fața complicității ASF la abuzurile asigurătorilor. Responsabilitatea este a ASF și a domnului Sorin Mititelu. ASF, instituția care ar trebui să protejeze consumatorii și să vegheze la respectarea legislației în domeniul asigurărilor, a demonstrat o atitudine pasivă. Mai grav, vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, direct responsabil de sectorul asigurărilor, nu a luat măsuri concrete pentru a împiedica aceste abuzuri.
În acest an, în timp ce atenția publică era concentrată asupra campaniei electorale, companiile de asigurări au dublat prețurile polițelor RCA, profitând de o presupusă plafonare ineficientă impusă de Guvernul României, iar ASF nu a făcut nimic pentru a opri aceste acțiuni abuzive ale companiilor de asigurări.
În urma tuturor sesizărilor pe care COTAR le-a făcut, am constatat că ASF ignoră realitatea din teren. Vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, în ciuda unui salariu de aproximativ 20.000 de euro pe lună (salariu care stârnește invidia a multor președinți de stat din UE) a afirmat că unele companii de asigurări calculează tarifele RCA inclusiv în funcție de culoarea autovehiculului.
Mai mult, controalele din vara anului 2024 nu au identificat nicio neregulă la firmele de asigurări, deși șoferii români se confruntă cu scumpiri evidente azi polița RCA fiind mai scumpă ca una similară în Germania”, susțin transportatorii.
Șeful COTAR, întrebare publică pentru Ciolacu: „Se mai poate face ceva?”
În tot acest context, șeful COTAR, Vasile Ștefănescu, îi adresează public o întrebare actualului premier, Marcel Ciolacu, subliniind, totodată, faptul că, de la nivelul Confederației pe care o conduce se consideră că se impune „demiterea de urgență” a actualei conduceri a sectorului de asigurari din cadrul ASF, precum și „reformarea din temelii” a acestei instituții.
„Domnule Prim-ministru Marcel Ciolacu, în numele a peste 10 milioane de șoferi plătitori de RCA și cetățeni cu drept de vot, vă adresăm public întrebarea: Se mai poate face ceva cu această instituție profund compromisă, ASF? Dacă nu, anulați Hotărârea de Guvern privind plafonarea prețurilor RCA și redenumiți instituția în ceea ce este de fapt: o marionetă obedientă a intereselor companiilor de asigurări!
Vă anunțăm, pe această cale, că transportatorii nu își vor mai putea plăți polițele de asigurare în 2025 și ne vom muta în fața Guvernului, până veți aduce oameni competenți la ASF.
COTAR consideră că este imperativă demiterea de urgență a actualei conduceri a sectorului de asigurari din cadrul ASF și reformarea din temelii a acestei instituții, pentru a asigura o piață RCA echitabilă, transparentă și în interesul cetățeanului român. Ați afirmat în nenumărate rânduri ca ați înțeles votul românilor și așteptăm să ne demonstrați acest lucru”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Noi nu mai avem președinte , parlament și nici guvern . Cine să ia măsuri la asf? Asf e stat în stat . Nici DNA nu are curea să se ia de ei
De ce nu mi-ati spus mie? Maine-i dau pe toti afara!
Sokutia e simplă :DESFIINTAREA ASF. SI DESFIINTAREA OBLIGATIVITATII POLITELOR RCA, CINE FACE ACCIDENT SA SI VANDA CASA SA PLATEASCA DAUNE. TRIBUNALE SPECIALE, CA S DESTUI PUTUROSI LA JUSTITIE, DOAR PT ACCIDENTE, IN 3 ZILE SOLUTIA, DEFINITIVA
Coincidenta face ca femeia aia al carei nume rimeaza cu organul genital masculin sa zica ca nu e bine sa avem masini, ca mai bine ne cumparam trotinete si stam in orasele de 15 minute. E doar o coincidenta, desigur.