
Lista datornicilor la Fisc va deveni lista ”rușinii”, după ce Guvernul a făcut ultimul demers pentru publicarea acesteia. Este vorba despre stabilirea valorii minime a debitelor atât pentru persoane fizice, cât și pentru cele juridice, care va fi de 3.000 de lei, respectiv, 5.000 de lei. Executivul, prin Ministerul Dezvoltării, susține că în acest mod se urmărește creșterea conformării voluntare la plata obligațiilor fiscale datorate bugetelor locale, semn că încasările din primele luni ale acestui an sunt catastrofal de mici.
Ministerul Dezvoltării a emis un proiect de hotărâre de guvern privind aprobarea valorii minime a obligațiilor fiscale restante administrate de organele fiscale locale pentru includerea contribuabililor în lista debitorilor. În fapt, ministerul inițiază ultimul pas pentru aplicarea art. 162 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscal.
Potrivit acestuia, organele fiscale au obligaţia de a publica pe pagina de internet proprie lista debitorilor, persoane fizice şi persoane juridice, care înregistrează obligaţii fiscale restante, precum şi cuantumul acestor obligaţii. Totodată, valoarea minimă a obligaţiilor fiscale restante, administrate de organele fiscale locale, ale contribuabililor care sunt incluşi în listă trebuia aprobată prin hotărâre a Guvernului.
Notificări înainte de publicare
Înainte de publicare, obligaţiile fiscale restante se vor notifica debitorilor, iar în termen de 15 zile de la achitarea integrală a obligaţiilor fiscale datorate, organul fiscal competent va opera modificările pentru fiecare debitor care şi-a achitat aceste obligaţii. Organele fiscale locale vor publica informaţiile în Monitorul Oficial Local, la subeticheta <<Alte documente>>. În cazul persoanelor fizice, pe lângă debitul înregistrat, vor fi făcute publice numele şi prenumele, denumirea unităţii administrativ-teritoriale unde îşi are domiciliul fiscal, numărul rolului nominal unic și domiciliul.
Transparență și conformare voluntară
Proiectul de act normativ a stabilit că valoarea minimă a obligațiilor fiscale restante este de minimum 3.000 de lei în cazul debitorilor persoane fizice, și de minimum 5.000 de lei, în cazul debitorilor persoane juridice.
”Prin intrarea în vigoare a proiectului de act normativ unitățile administrativ-teritoriale vor publica lista contribuabililor debitori astfel încât aceasta să cuprindă acei contribuabili ale căror obligații fiscale restante sunt peste cuantumul de 3.000 lei, inclusiv (persoane fizice), respectiv 5.000 lei, inclusiv (persoane juridice). Scopul acestui act normativ permite o mai mare transparență și creșterea conformării voluntare la plata obligațiilor fiscale datorate bugetelor locale”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern.
Încasări anemice
Ministerul Dezvoltării precizează că necesitatea promovării actului normativ nu este dată doar de aplicarea unui articol în vigoare din 2015, ci de prevederile Ordonanței de Urgență nr.7/2026, care au dublat impozitele locale.
”Având în vedere necesitatea asigurării unei aplicări unitare a obligației organelor fiscale locale de a publica lista debitorilor cu obligații fiscale restante, s-a elaborat prezentul act normativ”, susține ministerul. Odată cu majorarea extremă a impozitelor locale, cei mai mulți dintre cetățeni au decis să boicoteze aceste taxe și să amâne plata lor, intrând într-un fel de grevă fiscală. Astfel, în pofida imaginilor apărute în mod dubios la posturile TV, în care se arăta obsesiv o înghesuială la plata impozitelor, în realitate, în sediile administrațiilor fiscale a bătut și bate vântul, după cum au semnalat public chiar primarii unor localități.

