
Președintele Nicușor Dan a promulgat, vineri, legea care elimină obligativitatea utilizării sistemului RO e-Factura pentru anumite categorii de contribuabili, în timp ce utilizarea platformei rămâne opțională pentru persoanele care se identifică fiscal prin codul numeric personal (CNP).
Cine este exceptat de la utilizarea RO e-Factura
Legea a fost adoptată de Camera Deputaților, for decizional în acest caz, cu 302 voturi pentru, două împotrivă și fără abțineri.
Potrivit noilor prevederi, utilizarea sistemului național RO e-Factura nu este obligatorie pentru agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori.
De asemenea, obligația este eliminată pentru livrările de bunuri și prestările de servicii efectuate de institutele și centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale.
În cazul agricultorilor, exceptarea este justificată prin faptul că aceștia utilizează carnete de comercializare, ale căror file conțin informațiile obligatorii din factură și sunt considerate documente fiscale care asigură trasabilitatea operațiunilor desfășurate.
Noi reguli pentru facturile emise către persoane fizice
Legea clarifică și situația persoanelor care se identifică fiscal prin codul numeric personal. Acestea nu sunt obligate să utilizeze sistemul RO e-Factura, însă pot opta pentru folosirea lui prin înscrierea în Registrul RO e-Factura opțional.
Totodată, operatorii economici care livrează bunuri sau prestează servicii către aceste categorii de beneficiari nu au obligația transmiterii facturilor prin sistemul RO e-Factura, cu excepția situațiilor în care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului.
Potrivit legii promulgate de președintele Nicușor Dan, modificările privind RO e-Factura vor intra în vigoare începând cu prima zi a lunii următoare publicării actului normativ în Monitorul Oficial. În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, ANAF va trebui să actualizeze procedurile privind organizarea și funcționarea registrelor RO e-Factura.

